serpene.wordpress.com

“Korku, köleliktir” Eflatun

1869 ‘larda Diyarbekir nasıl bir yerdi?

Yazar serpene editör Temmuz 24, 2007

asd.jpeg

diyarbekir.jpg

Nüfus sayımına göre 137 yil önce Diyarbekır merkezi tamamiyla Kürd ve gayri müslümlerden oluşuyor. Şehir merkezinde bir tek Türk dahi yok. Diyarbekır merkezinde yapılan sayım sonuçlanmış olup aşağıda açıklanmıştır. Tahrir Müdürlüğünden açıklanan cetvele göre Diyarbekır’ın merkezinde1 Vilayet Konağı ve Harem Dairesi 1 Liva Hükmümet Konağı
4229 Hane, 1840 Dukkan, 31 Magaza, 76 Kersete vesaire ambari, 8 Han, 12 Hemam, 34 Kahvehane, 28 Değirmen(aş), 6 Pirinc dingi, 24 Bulgur dingi, 36 Firin, 159 Ahir, 288 Arsa, 2 Bekçi odasi, 2 Samanlik, 1 Balikli gusulhanesi(banyo-hewuz) 12 Bezirhane, 4 Meyhane, 2 Sallahhane, 1 Kireçhane, 1 Midmanhane(Kefalet Sandigi), 2 Sabunhane, 2 Direkhane, 1 Menzilhane, 1 Postahane, 1 Casshane(alçihane), 7 Karakol, 29 Tabakhane, 4 Tabakhane odalar, 1 Haşirhane, 1 Bardak atolyesi, 2 Patrikhane, 1 Eski Timarhane, 1 Eski Damgahane, 21 Boyahane, 1 Islahiye, 6 Iplikhane, 1 Tahmishane (Kavurma hane), 1 Muvakkithane,(Vakithane) 1 Su Terazusi, 1 Su Hayrathanesi, 15 Hanefi Camii Şerifi, 4 Şafii Camii Şerifi, 2 Camii arsasi, 30 Mescidi Şerif, 11 Tureb-i Şerife, 1 Darulkurre, 5 Tekke, 6 Medrese, 1 Ruştiye Mektebi, 11 Islam Mektebi, 3 Ermeni Mektebi, 1 Protestan Mektebi, 1 Rum Mektebi, 1 Rum Katolik Mektebi, 1 Keldani Mektebi, 1 Suryani Mektebi, 1 Yahudi Mektebi, 1 Zaptiye Mektebi, 1 Polis ve 1 Redif deposu, 8 Kale Kapisi, 167 Kale Magazalari(Burc odalari), 13 Kilise, 1 Yahudi Havrasi, 9 Böceklik, 11 Kasr, 149 Tarla, 308 Bağçe, 22 Kavaklik, 85 Buz gölü, 17 Buzhane, 24 Bostan, 7 Bağ, 1 Bakir Atolyesi, 1 Gumruk Hani, 8 Islam Kabristani, 4 Hiristiyan Mazarligi, 1 Yahudi Mazarligi ve Dicle kenarinda iki odun iskelesi olup toplam olarak 8099 Muskalat ve Arazi mevcut olduğu gösterilmiştir.

Bunun yanıda mevcut nüfus cetvelinde4781 erkek ve 5033 Kürd kadını 9814 Kurd 3577 erkek ve 3276 kadın Ermeni 7684 Ermenî428 erkek ve 403 kadın Ermeni katoliği747 erkek ve 687 kadın Süryani 1608 Süryanî94 erkek ve 80 kadın Süryani katoliği508 erkek ve 468 kadın Keldoni 976 Keldoni179 erkek ve 128 kadın Rum25 erkek ve 30 kadın Rum katoliği 362 Rum

318 erkek ve 332 kadın Protestan

143 erkek ve 137 kadın Yahudi 280 Yahudi

toplam 21 372 erkek ve kadin olduğu tespit edilmiştir

Amadekar :(www.kurdinfo.com) M. Marsil

6 Yanıt to “1869 ‘larda Diyarbekir nasıl bir yerdi?”

  1. Ergün demiş

    Böylesine tarihi bir belgenin biz ilgili okuyuculara sunulması, bize tarihimiz hakkında öğreneceğimiz daha çok bilinmeyeni araştırma ve kamuoyu ile paylaşma duygusu yarattı.

  2. evet katılıyorum… yorum içi teşekkürler..

  3. sümeyye demiş

    YİTİK ŞEHİRLER

    Sebebini bilmediğim bir hüzün var içimde
    Adını koyamadığım bir dert
    Duygularım tariften mahrum.
    Benliğim hiç olmadığı kadar savruluyor rüzgarların ardından
    Ve ağlıyorum.
    Göz yaşlarımda eriyor bedenim
    Her gün biraz daha yol alıyorum bilinmezliğin kuytularına
    Ve kayboluyorum bir anda
    Sevdamın karanlıklarında…

    Üşüyorum
    Yine yağmurlu bir gecede ıslanıyor anılarım
    Yeşeriyor tüm çaresizliği ile…
    Sonra korkularım öldürüyor onları
    Acımadan ve usanmadan.
    Her biri hançer saplıyor adeta
    Kanatıyor umutlarımı
    Çığlıklarını duyuyorum yüreğimin

    Sevdamın karanlıklarında yürüyorum
    Ve ağlıyorum.
    Her gün biraz daha uzaklaşıyorum kendimden!
    İzlerinden geçiyorum günahlarımın
    Yitik şehirler vuruyor adımlarımı
    İki şehrin, iki kelimenin tam ortasında
    Konuşamıyorum
    Yollarım hesap soruyor bana..

    Dualarım geliyor aklıma
    Bir parça hüzünle son bulan
    Dualarımdaki sen sebebim olmuştun hatırlıyorum
    Ve izlerinden geçiyorum günahlarımın
    Kendimden utanıyorum.
    Yitik şehirlerin ışıklarını görüyorum
    Bu kadar güzel mi yansıtırlardı
    Yağmurlu gecelerin yeşerttiği anıları
    Yeniden yeşeriyor insanlığım
    Ve umutlarım…

    Seni bırakıp gidiyorum kaldırımlarda
    İki şehrin, iki kelimenin tam ortasında
    Özüme dönüyorum
    Korkularımın kanattığı umutları
    Korkularımla siliyorum
    Bir parça umut düştü ya dualarıma
    Her gün biraz daha tanıyorum Sevdamı
    Karanlıkları sendin biliyorum
    Seni bırakıp gidiyorum kaldırımlarda
    İki şehrin, iki kelimenin tam ortasında..

    Yitik şehirlerin ışıklarını görüyorum
    Bu kadar güzel mi yansıtırlardı
    Yağmurlu gecelerin yeşerttiği anıları
    Yeniden yeşeriyor insanlığım
    Ve umutlarım…
    Şükrediyorum, biraz daha tanıyorum Sevdamı
    Karanlıkları sendin biliyorum
    Seni bırakıp gidiyorum
    Sevdamın karanlıklarında…
    SÜMEYYE k.d.z EREĞLİ

    • mert deniz demiş

      tam bir kavat sitesi

    • mert demiş

      Bu ne biçim şiir .şiiri okurken yitip gittim.kayıp şiir desek daha doğru olur.Ne anlatacaksan ilk dörtlükte anlat salak şiir.Üsteki mesajıda bu sitenin aklı pek web tasarımcına kızıp yazdım.yarım satir mesajı yazdık gönder butonu yok ortada. neyi düşünmüşse aklı pek …en altta mitolojide narzisim diye bir yer var.oraya basıyosun aklı pekin yaptığı site seni alıp o konuya götürüyor.işte bu işler böyle. herkes işinin piri olmuş.yapmışya adam sende enterle gönder. hiçmi pc bilgin yok.şimdide konuya gelelim.Diyarbakırın hepsinin o dönemde kürt olduğunu idaa eden,idaa makamı.
      Üstteki verdiği bilgilerde dikatimi çeken bir nokta varki bunun için ne fazlasıyla tarih bilgisi olması lazım bir insanın,ne de günümüzdeki diyarbakırın etnik kimlik yapısı hakkında araştırma yapması lazım.1869 diyarbakırında 15 Hanefi Camii Şerifi, 4 Şafii Camii Şerifi, 2 Camii arsasi, 30 Mescidi Şerif, 11 Tureb-i Şerife, 1 Darulkurre, 5 Tekke, 6 Medrese, 1 Ruştiye Mektebi, 11 Islam Mektebi, 3 Ermeni Mektebi, 1 Protestan Mektebi, 1 Rum Mektebi, 1 Rum Katolik Mektebi, 1 Keldani Mektebi, 1 Suryani Mektebi, 1 Yahudi Mektebi varmış

      Burada can alıcı bilgi : 15 Hanefi Camii Şerifi, 4 Şafii Camii Şerifi varmış.Gel bu şin içinden çık.Kürtler hanefimi.Ben mezhep üzerine fazla bilgim olmamakla beraber yaptığım araştırmalar veya kendi bilgilerime dayanarak kürtlerin şafii mezhebinden olduklarına dair bir sürü kaynak gösterebilirim.

      Şimdi hanefi kürtlerde var diyenler olacak.Onuda kabul edelim.Peki bugünkü diyarbakırı bilenler bilir.ben hiç hanefi kürt diyarbakırda görmedim.en azından bldiklerimin tamamı şafii. ne oldu bu hanefi kürtlere mezhepmi değiştirdiler.şehrin yarıya yakını ermeni.bir sürüde süryani,yahudi falan filan var.üstte verdikleri bilgide açıça yazıyo.bugünkü diyarbakıra bak hepsi kürt olmuş.)))süryaniler avrupaya gitmiş.ermeniler sürgün edilmiş anladıkta bu henefilere ne oldu.buna cevapta hanefi camileri vardı ama kimse gitmezdi derseniz eyvallah.sizle baş edilmez

  4. hayrettin araz demiş

    vilen dank gerçekten harika zihniyet mükemmelyorum devamını temenni ederim güzelim

Bir Cevap Yazın

 
Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

